تبلیغات
دنیای تازه های کامپیوتر - نقد و بررسی کارت های کوادرو 5000 و 6000
 
دنیای تازه های کامپیوتر
دوشنبه 18 مرداد 1389 :: نویسنده : homa

با عرضه کارت های حرفه ای سری 5000 و 6000، آن هم از نوع Quadro، صبر ما نیز به پایان رسید. اگر شما هم درباره کارت های جدید انویدیا، کنجکاو شده بودید، این بررسی به جستجو در میان ویژگی های این کارت ها می پردازد، پس آن را از دست ندهید و روی ادامه مطلب کلیک کنید!

 

رای کسانی که نمی دانند، باید این نکته یاد آوری شود که: کارت های گرافیکی را برای دو قشر مختلف عرضه می کنند، یکی گیمرها و دیگری افراد حرفه ای که به ساختن فیلم یا انیمیشن، مشغول هستند. کارت هایی که برای گیمر ها و بازی ساخته می شود، تحت دایرکت ایکس هستند که جدید ترین نسخه ی آن هم DX11 نامیده می شود. دایرکت ایکس یک API مطلوب برای توسعه دهندگان بازی ها است. کارت های تحت دایرکت ایکس از OpenGL نیز پشتیبانی می کنند، ولی معماری سخت افزاری آن ها برای دایرکت ایکس پایه ریزی شده و از این رو در OpenGL، کارایی چندانی ندارند. کارت های سری رادئون از ATI و جی فورس از انویدیا، از این دسته هستند.

در مقابل کارت های دیگری عرضه می شوند که تحت Open GL هستند و برای افراد حرفه ای، شامل انیماتور ها و تدوین گران و ... ساخته می شوند. جدید ترین نسخه Open GL، مورد پشتیبانی، 4.1 است و باید گفت که Open GL یک API مطلوب برای نرم افزارها است. در این مورد هم کارت های مبتنی بر این API، از دایرکت ایکس پشتیبانی می کنند. اما در آن کارایی مطبوعی را ارائه نمی دهند. کارت های سری Fire Pro از ATI و Quadro از انویدیا، از این دسته هستند.

انویدیا به تازگی سه مدل از کارت های کوادرو را عرضه کرده است. باید بدانید که معماری این کارت ها بر اساس استاندارد جدید انویدیا، یعنی Fermi، طراحی شده است.

امروز قرار است که به دو غول، فوق حرفه ای انویدیا، نگاهی بیاندازیم و بررسی دقیقی بر آن ها داشته باشیم. یعنی Quadro 6000 و Quadro 5000! هر دوی این مدل ها با امکانات جذابی طراحی و عرضه شده اند و با مشخصات برجسته ای که دارند، می توانند خود را به خوبی نمایان سازند. البته قیمت آنها هم به خوبی این کار را انجام می دهد!

در مورد مشخصات، سر وقت، توضیح خواهیم داد اما اکنون باید به نکات دیگری بپردازیم. این کارت گرافیک به طور اختصاصی برای طراحان، انیماتورها و سایر افرادی که به طور حرفه ای با کامپیوتر کار می کنند طراحی شده است و همچنین بازدهی بسیار خوبی را در نرم افزار های قدرتمند مدل سازی و انیمیشن سه بعدی، مانند تری دی مکس و مایا و همچنین SolidWorks دارا است. با این حال وقتی که فرکانس هسته و یا حافظه را با GF100 Fermi که در سری جی فورس استفاده شده است، مقایسه می کنیم؛ می بینیم آن ها از بزرگان سری جی فورس، مانند GTX 480، بسیار کمتر هستند! این مساله ما را مشکوک کرد که ممکن است این کارت از نظر پایداری و قدرت، کمی ضعف داشته باشد و در استفاده های طولانی مدت بازدهی کمتری از خود نشان دهد. در همین جا بود که متوجه شدیم، گنجایش حافظه تا حد بسیار زیادی بالا رفته است. حال این که نتیجه ترکیب، کلاک پایین با حافظه بالا چه می شود را باید در پایان این مقاله بیابیم. پس ما را تا آنجا همراهی کنید تا به کند و کاو درون این کارت مشغول شویم.

- کوادرو 5000 از نگاهی نزدیک:
این مساله حقیقت دارد که گاهی معماری کارت های حرفه ای، همان معماری ای است که در هسته های کارت های مبتنی بر بازی استفاده می گردد و این در حالی است که هدف این دو نوع کارت کاملا متفاوت است. این کارت ها برای کار های پیچیده و بسیار مهمی طراحی شده اند. مهندسان برای کشیدن نقشه و طراحی مدل سه بعدی از سازه های خود از این کارت ها استفاده می کنند و یا طراحان اتومبیل و وسایل نقلیه برای طراحی مدل سه بعدی خودرو های خود! همچنین انیماتور ها و فیلمسازان هالیوودی، مخاطبان این کارت ها هستند! پس نقش مهم این کارت ها را دریافتیم . تصویر زیر از کارت Quadro 5000 است.

با 352 عدد هسته ی پردازش موازی CUDA و 2.5 گیگابایت حافظه، آن هم از نوع GDDR 5، کارت Quadro 5000، باید دارای عملکرد قدرتمندی باشد. البته سیستم خنک کننده ی این کارت، از یک فن کوچک شبیه کارت های GTX 470/ 480 بهره می برد که با پلاستیک مشکی و نقره ای رنگ پوشانیده شده است.
این کارت 4 خروجی را به کاربران عرضه می کند که عبارتند از : دو عدد Display Port، یک کابل DVI و یک کابل 3D Stereoscope ! که برای دیدن تصاویر سه بعدی استفاده می شود. نکته ی قابل ذکر این جاست که از بین این 4 خروجی، کاربران می توانند در یک زمان، از دو عدد از آن ها بهره مند گردند و این جاست که کارت Fire Pro V8800 با سیستم Eyefinity، برتری خود را نشان می دهد.

حالا وقت آن رسیده که یک جدول ارائه کنیم و پیرامون آن توضیحات دقیقی را در باره این کارت ارائه نمائیم. لازم به ذکر است که Quadro 5000، جایگزین Quadro FX 4800 شده است.

اولین چیزی که می بینیم، حافظه است، اگر اکنون صحبت از بازی بود، حق داشتیم بگوییم که حافظه بیش از حد زیاد است. اما باید بدانید که در کارهای گرافیکی سنگین، حافظه اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر 1 گیگابایت افزایش حافظه نسبت به FX 4800، حافظه این کارت از نوع GDDR 5 است که فرکانس موثر را تا دو برابر افزایش می دهد و در نتیجه سرعت هم دوبرابر میشود. اما وقتی به اینترفیس حافظه می نگریم، در میابیم که این عامل کاهش یافته و از 384 بیت به 320 بیت رسیده است. در این مورد هم جای نگرانی وجود ندارد زیرا GDDR 5 بودن حافظه، علاوه بر جبران این مساله، کارایی Quadro 5000 را افزایش نیز داده است! پهنای باند حافظه نیز از 76.8 گیگابایت به 120 گیگابایت در ثانیه رسیده است، که این به خودی خود یعنی عملکرد لودینگ بهتر!

این کارت هسته های CUDA را به 352 عدد افزایش داده و با پشتیبانی از دایرکت ایکس 11، Shader Model 4 و Open GL 4، به گزینه ی قدرتمندی در سطح خودش تبدیل شده است. سیستم ECC هم که در برطرف ساختن Error ها ایفای نقش می کند، می تواند به عملکرد بهتر این کارت کمک نماید.

-کوادرو 6000 از نگاهی نزدیک:
این کارت واقعا قدرتمند است با 6 گیگابایت حافظه GDDR5 و 448 هسته CUDA، می توان تقریبا هر کاری را انجام داد! البته اگر 5000 دلار هزینه کنید! این هم از جدول مشخصات کامل این کارت.

تمامی اعدادی که در جدول بالا مشاهده می کنیم، عملکرد فوق العاده این کارت را تضمین می کنند البته قیمت آن نیز دست کمی از بقیه اعداد ندارد!

در کل می توان گفت هر کدام از این دو کارت در کلاس خود، بسیار خوب ظاهر شده اند و قدرت بالایی را نسبت به مدل های قبلی شان ارائه می دهند. کارت کوادرو 5000، مصرف برق نسبتا متعادلی دارد اما مدل 6000 اصلا این گونه نیست! در ضمن اگر می خواهید یکی از این 6000 ها را خریداری کنید، اول مطمئن شوید که پاور شما از کانکتور 6 پین و کانکتور 8 پین، پشتیبانی می نماید. برای این که مطلب طولانی و خسته کننده نشود، به ویژگی های دیگر اشاره نمی کنم، در صورت لزوم می توانید آن ها را از جداولی که قرار داده شده بیابید.

بار ها گفتم و هم اکنون نیز عرض می کنم که هر چقدر از ویژگی ها تعریف کنیم، بدون بنچ مارک، فایده ی زیادی نصیبمان نمی گردد. پس پیش به سوی بنچ مارک هایی که اینقدر مهم هستند!

- سیستم استفاده شده برای تست:
برای این که بتوان به نتایج قیاس پذیر دست یافت، هر یک از کارت های گرافیک، بر روی یک سیستم High End، که مبتنی بر چیپست X58 بود، نصب گردید و عملکرد آن ها تست شد. می توانید مشخصات سیستم مورد استفاده را در جداول زیر بیابید.

- تست با Cine Bench:

این نرم افزار بر پایه Open GL بوده و با نمایش مجموعه ای از تست های سه بعدی و اندازه گرفتن نرخ فریم دهی کارت های گرافیکی Open GL، به تست آن ها می پردازد. نتایج ارائه شده در نمودار زیر، در واحد، فریم در ثانیه هستند و امتیاز بالاتر برابر است با کارت سریع تر!

در این تست انویدیا از رقیب خود، شکست سنگینی خورده. انگار کارت کوادرو در Open GL، فرق زیادی با سری جی فورس ندارد! اما باید این نکته را هم خاطر نشان ساخت که درایور های جدیدی که برای کارت های ATI، عرضه شده اند، نقش موثری در بهبود عملکرد آن ها دارند. با این حال اختلاف زیاد است و جایی برای توجیه نیست. چیزی که مهم است، این است که نباید به این تست قانع شد، به همین دلیل به سراغ نرم افزار های دیگری برای تست نیز می رویم.

- تست با SANDRA 2010:

این نرم افزار برای تست و گردآوری اطلاعات از نرم افزار و سخت افزار ها به کار می رود و می تواند اطلاعات مفید و کار آمدی را از نرم افزار ها و سخت افزار ها و سایر وسایل نصب شده برروی سیستم ، گرد آوری نماید.این نرم افزار همچنین امکان مقایسه در سطوح سخت و آسان را می دهد و می تواند محاسبات GPGPU را برای تست کارت گرافیکی به اجرا در آورد. در تست زیر دانستن یک نکته ضروری است : واحد مورد نظر، نشان دهنده تعداد پیکسل هایی است که کارت گرافیکی می تواند در یک ثانیه به پردازش آن ها بپردازد.

در محاسبات GPGPU، کوادرو 6000 توانست عملکرد مناسبی را به نمایش بگذارد و در تست محاسبه و پردازش، عملکردی تا 42 درصد بیشتر از کوادرو 5000، ارائه داد! اما در تست پهنای باند GTX 480، به مقام اول دست یافت. در واقع به این نتیجه می رسیم که: شاید GTX 480، با توجه به قیمت آن برای محاسبات GPGPU، به صرفه تر و مناسب تر باشد!

اول از همه بگویم که کامپیوت شیدر (Compute Shader) یک بخش جدید و برنامه پذیر در دایرکت ایکس یازده است که تحت Direct 3D صورت می گیرد و از آنجایی که هم ATI و هم Nvidia از این سیستم پشتیبانی می کنند، این تست اجرا شد تا ببینیم به اثبات خاصی میرسیم یا خیر.

چیزی که این تست ها ثابت کردند، این است که برای انجام این گونه محاسبات کارت های مبتنی بر دایرکت ایکس برتری محسوسی دارند. البته باید به کارت V8800 هم تبریک گفت که توانست چنین عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. قبل از این که نتیجه گیری کنیم، لازم است سری به تست های دیگر نیز بزنیم.

- Cataia و Ensight:
برای تهیه بنچ مارک از این دو نرم افزار از SPEC viewperf 11 استفاده گردید. SPEC viewperf 11، یک استاندارد برای اندازه گیری سطح عملکرد در OpenGL را ارائه کرده و در نرم افزار های مختلف، سطح عملکرد را در مواردی مانند سایه زنی، بافر مشخص کردن راس ها در اجسام (VBO: Vertex Buffer Objects) و ... اندازه گیری می کند. لازم به ذکر است که در بنچ مارک های پایین تمامی نتایج در مقیاس فریم در ثانیه هستند.

در این تست، بر خلاف دیگر تست هایی که تا این جا ارائه شدند، انویدیا توانست با سری کوادرو خود از ATI، پیشی بگیرد. می توان عملکرد انویدیا را عالی در نظر گرفت اما هنوز هم نمی توان عملکرد سری Fire Pro را بد توصیف کرد. این تست ها همچنین یک چیز دیگر را نیز ثابت کردند و آن این است که اگر می خواهید با کارت های مبتنی بر دایرکت ایکس یازده، به کار با نرم افزار های یاد شده بپردازید، بهتر است که از 5870 استفاده کنید، چون قدرت بالاتر را در برابر قیمت کمتر در اختیار شما قرار خواهد داد.

اما اگر بخواهیم با توجه به این تست ها سیر تکاملی کارت های کوادرو انویدیا را بررسی کنیم، می بینیم که کوادرو 5000 توانسته است، عملکردی بسیار بهتر از FX 4800 ارائه کند و البته که نمی توان عملکرد عالی کوادرو 6000 را در تست های بالا انکار کرد.

- تست با Lightwave و Maya:

در این تست هم Fire Pro V8800 ، توانست عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. همچنین باید گفت که عملکرد انویدیا تعریفی نداشت، در این تست کارت کوادرو 6000 ، حتی از Quadro FX4800 هم شکست خورد. همانطور که میدانید، FX 4800 بر پایه معماری سری GT200 است و این که با معماری و مشخصات جدید بسیار، انویدیا نتوانسته باشد که عملکرد خود را بهبود دهد، غیر طبیعی به نظر میرسد و باید گفت که نیاز به بهینه سازی درایور ها از سوی انویدیا به شدت حس می شود. البته اگر به تست پایین هم نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که درایور ها با لایت ویو، همخوانی چندانی ندارند، چون در مایا، تفاوت به خوبی آشکار می شود.

مایا توانست، تفاوت ها را به خوبی نشان دهد، باز هم کارت V8800، برنده شد و در صدر قرار گرفت. اما این تست نشان داد که عملکرد Quadro 5000، نسبت به FX 4800، بهبودی 36 درصدی پیدا کرده است!

با توجه به این که کارت 5970؛ قدرتی دو برابر 5870 را ارائه می دهد، اما عملکرد آن در Open GL ، با 5870، یکی است. در کل برای کسانی که کار های حرفه ای می کنند و نمی خواهند، پول زیادی را برای خرید یک کارت حرفه ای صرف کنند. 5870، انتخاب بسیار مناسبی است.

- تست با Pro Engineer و SolidWorks:

کوادرو 6000 و همچنین 5000، هر دو عملکرد بسیار خوبی را در این نرم افزار عرضه کردند و بالاخره توانستند قدرتشان را به رخ رقبای خود بکشند. البته ما انتظار داشتیم که تفاوت عملکرد کوادرو های 5000 و 6000، بیش از این باشد، اما همین هم که می بینیم هر دو کارت به خوبی کار می کنند، برای ما خوشحال کننده است. در کل اگر از افرادی هستید که با نرم افزار Pro Engineer، زیاد سروکار دارید، بهتر است به همان کوادرو 5000 ، بسنده کنید. چون قیمت کوادرو 6000، دو برابر و عملکرد آن فقط چند دهم فریم بیشتر است! البته همین کارت توانست عملکردی تا 80 درصد، بیشتر از کارت فایر پرو را ارائه نماید!

به انویدیا، امیدوار شده بودیم اما این تست آن را بر باد داد! باز هم V8800 توانست بر رقیبانش چیره شود. در این تست و بیشتر تست های بالا، دیدیم که کارت های کوادرو مبتنی بر معماری GF100، در یک رده و در کنار هم قرار گرفتند و معمولا عملکرد آن ها از کوادرو FX4800، بهتر بود. این تست هم فرقی با بقیه نداشت و این نشان می دهد که معماری جی اف 100 بهبود زیادی به عملکرد کارت ها داده اما انگار هنوز هم برای رقابت با ATI، آمادگی چندانی ندارد. مانند تمام تست های گذشته ، در این تست هم کارت GTX 480، در اعماق جدول به سر می برد!

- تست با TVM و Siemens NX:
اول از همه باید بدانید که این دو نرم افزار برای کار های مهندسی – مکانیکی و مدل سازی های سه بعدی استفاده می شوند و در این زمینه از نرم افزار های نسبتا مطرح هستند.

بالاخره توانستیم شاهد نتایج خوبی از کارت های کوادرو باشیم. این بار انویدیا کوادرو 6000 توانست، 10 در صد بهتر از کوادرو 5000 عمل کند. البته باز هم کارت فایر پرو V8800 تسلیم نشد و مقام سوم را از آن خود کرد، البته با اختلاف نسبتا زیاد. در سه رتبه آخر هم تغییری حاصل نشد. بیش از این چیزی نمی گویم تا به تست بعدی برسیم.

در این تست هم نتایج مشابه تست قبلی بود ولی این بار کارت Quadro 6000، توانست ۱۰ درصد نسبت به کوادرو 5000؛ و ۵۴ درصد نسبت به V8800 عملکرد بهتری را ارائه دهد! این نتایج مطمئنا خوب هستند و این دو تست توانستند نشان دهند که کارت های Quadro نیز، با معماری جدید خود قدرت خوبی را دارا می باشند. البته عملکرد عالی کارت فایر پرو را در طول تمامی تست های انجام شده نمی توان نادیده گرفت و در واقع این کارت با توجه به قیمت خود، بازدهی بسیار عالی و خوبی را ارائه می دهد و یکی از ارزشمند ترین کارت های مبتنی بر Open GL می باشد.

- دما و مصرف انرژی:
قبل از این که مقاله را به پایان ببریم، لازم است که مصرف انرژی و میزان دمای هر یک از این کارت ها را هم بررسی کنیم. پس به نمودار زیر توجه نمایید و در نظر داشته باشید که مصرف انرژی کم تر، یعنی سازگاری بیشتر با محیط زیست که یک ملاک مثبت تلقی می شود! رنگ آبی نشان دهنده ی حالت لود و رنگ نارنجی نشان دهنده ی حالت Idle (بدون کار) می باشد.

با توجه به این که طراحی GF100 فرمی، تشنه مصرف انرژی است، از جایگاه پایین کوادرو 6000، تعجب زیادی نکردیم. مقدار مصرف انرژی این کارت در حالت لود کامل به 446 وات رسید که ۱۲ درصد از کارت فایر پرو V8800، بیشتر است. اما کوادرو 5000، توانست نسبتا خوب عمل کند و در مصرف انرژی کمی خود را کنترل نماید! باید گفت که در این تست کارت Fire Pro V8800، در حالت بدون کار کم ترین مصرف انرژی را داشت. البته GTX 480 با 484 وات انرژی در حالت لود، توانست به راحتی در اعماق جدول قرار بگیرد!

و اکنون وقت آن است که ببینیم، این کارت ها از نظر دمایی در چه سطحی قرار دارند:


قبل از اینکه به سراغ آمار و ارقام برویم، باید بگوییم که ATI درایور کارت FP V8800 را به روز کرد و این کار باعث شد که این کارت برای استفاده در نرم افزار های بیشتری بهینه شود. این در حالی بود که انویدیا با نسخه اولیه درایور خودش این تست را سپری کرد. بنا بر این باید انتظار داشت که انویدیا با درایور های بعدی خود، عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد.

از نظر مشخصاتی و فنی باید گفت که انویدیا چیزی برای Quadro 6000 کم نگذاشته اما با این وجود نسبت به قیمت و مشخصات خود، در بیشتر بنچ مارک ها، عملکرد آن عالی نبود.

در مورد کارت فایر پرو V8800 باید گفت که این کارت هنوز یکی از مدعیان اصلی رقابت با انویدیا به شمار می رود و البته کارایی آن نسبت به قیمت و مشخصات اش بسیار عالی بوده و می توان آن را یکی از ارزشمند ترین کارت های بازار دانست.

در مورد معماری Fermi GF100 که به تازگی از سوی انویدیا ارائه شده باید گفت که این معماری توانسته عملکرد کارت های انویدیا را نسبت به نسل های قبلی خود، بهبود ببخشد اما هنوز هم برای رقابت با ATI ، نیاز به پیشرفت و ارتقاء دارد.

تا قبل از این بسیاری عقیده داشتند که معماری جدیدی که در کارت GTX 480، به کار گرفته شده؛ باعث می شود که عملکرد آن در نرم افزار های مبتنی بر اپن جی ال بهبود یابد. اما نتایج این گونه نبود و ما شاهد بودیم که در بیشتر تست ها این کارت در انتهای جدول قرار گرفت. در کل اگر می خواهید برای کار با نرم افزار های حرفه ای از کارت های مخصوص بازی استفاده کنید، می توان 5870 را بهترین انتخاب برای این کار دانست و باید گفت که کارت 5970، صرفه زیادی در این مورد ندارد و GTX 480 هم اصلا به صرفه نیست. (تاکید می شود که نتایج ارائه شده برای نرم افزارها است)

حالا از این بین عده ای هستند که می خواهند مطمئن باشند که کارت آن ها برای تمامی نرم افزار های یاد شده بهینه است. در عین حال می خواهند از قدرتی بیشتر از V8800 بهره مند شوند و در عین حال کارت های کوادرو را نیز برای این کار مناسب نمی دانند. خطاب به این گونه افراد می گوییم که بهتر است از کراس فایر دو کارت V8800 استفاده کنند. چون هم پول کمتری نسبت به کوادرو 6000 خرج می کنند و هم عملکرد بسیار بهتری دریافت می کنند. (قیمت کارت V8800 در بازار های جهانی 1500 دلار است)

در آخر باز هم نتیجه گیری نهایی را به شما کاربران و خوانندگان گرامی می سپاریم. چون معتقد هستیم که کاربران نیاز خود را بهتر از هرکس دیگری می شناسند. راستی نظر شما در مورد کارت های کوادرو جدید چیست؟ آیا معماری GF100 توانسته است عملکرد مناسب را در برابر دما و مصرف انرژی و همچنین قیمت مناسب ارائه نماید؟





نوع مطلب : سخت افزار، 
برچسب ها : کارت گرافیک، انودیا، Quadro،


درباره وبلاگ


.

مدیر وبلاگ : homa
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :